Afzien in Emmeloord

03-05-2010 19:38

 Afgelopen donderdag stond, zoals traditioneel de avond voor Koninginnedag, de wedstrijd in Emmeloord op het programma. Doordat ik op school mijn sporturen kon wisselen kon ik tijdig vertrekken om mee te doen in Emmeloord. De wedstrijd op vrijdag in Oldebroek moest ik helaas laten schieten.

Gelukkig waren we goed op tijd vertrokken, want de voorziene reistijd van 3 uur werd 4,5u.

De wedstrijd in Emmeloord wordt gereden op een kort rondje van een kleine km. Het mooie is dat het publiek de rijders de hele rond kan zien, omdat er aan weerszijden van een gracht wordt gereden, met telkens een bocht over een brugje.

De aard van het parcours zorgt ervoor dat het echter heel snel en lastig is. Telkens wordt er in de bochten vol doorgereden, waardoor het de hele tijd interval is.

Al van bij het begin werd de wedstrijd, voornamelijk onder invloed van de Cadomotusploeg van wereldkampioen Bart Swings, hard gemaakt. Snelheden op de Garmin van bij de 50 km/u waren geen uitzondering.

Doordat de wedstrijd zo hard was, en ik zelf zeker geen superbenen had kon ik niet veel meer dan volgen. Toen het peloton brak kon ik wel nog het gaatje naar het eerste peloton overbruggen samen met Frank. In de eindsprint zat opschuiven er zeker niet meer in, daarvoor ging het veel te hard. Ik eindigde uiteindelijk als 26e in een wedstrijd waar we de 40km reden in 56 minuten.

Komende woensdag hoop ik in Steenwijk te starten. Dan zal ik wel eerst wat moeten genezen, want ik heb weer een serieuze verkoudheid te pakken.

Vaste reporter Helena moest trouwens werken, dus er zijn jammergenoeg geen foto's van de wedstrijd.