Belgisch kampioenschap piste

15-05-2010 20:54

Vandaag reed ik het BK op de piste mee in Zandvoorde. De piste is niet echt mijn ding, en de afstanden die gereden werden vandaag zijn eigenlijk allemaal wat te kort voor mij, maar ik zag het als een goede training.

Gestart werd er met de 300m tijdrijden. De laatste keer dat ik deze reed was in Amsterdam, in 2004. Duidelijk genoeg dus dat dit niet mijn favoriete afstand is. Ik had de afgelopen week wel wat startjes geoefend, maar was er toch niet echt gerust in. Na een valse start, die in mijn ogen minder vals was dan sommige andere starts (de voorste voet moet stil staan) was ik de tweede keer wel goed weg. Ik opende in 10'69 om te eindigen met een tijd van 27'103 (na correctie). Een dik PR, en voor mij dus een goede tijd, goed voor een 10e plaats.

Op de 1000m werden er drie halve finales gereden. Ik zat in de reeks met meervoudig Europees en wereldkampioen Bart Swings, en werd hier na een misstap in de eerste bocht waardoor ik even moest achtervolgen toch nog derde. Jammergenoeg gingen enkel de eerste twee door waardoor ik geen finale reed en op basis van m'n tijd op de 12e plaats werd geklasseerd.

Als laatste afstand stond de puntenkoers op het programma. Hier werd van in het begin ook serieus doorgereden, tot uiteindelijk een groepje met de broertjes Swings weg reed. Ik probeerde nog eventjes aan te vallen en zo Wannes, waarmee ik in Nederland in dezelfde ploeg rijdt, wat dichterbij te brengen om de sprong te wagen, maar kon hem net niet dicht genoeg brengen. Met nog 6 ronden te gaan had ik eigenlijk al alles gegeven, maar ik overleefde en moest het peloton maar nipt laten gaan om te eindigen op een 11e plaats.

Uiteindelijk een naar mijn gevoel geslaagd BK, met een vrij goed gevoel op de piste..

 

Foto's: Helena Van Wassenhove