Belgisch Kampioenschap Allround

30-12-2008 12:33

Aan het bezoekersaantal gisteren en deze ochtend te zien wordt het tijd dat ik het verslagje van het BK op de site zet.

Ik had er goed naartoe geleefd, en ook getraind om toch een klein vormpiekje te hebben afgelopen weekend. Alles zag er goed uit, tot ik na het losfietsen op Kerstdag enorm moe werd en bovendien m'n maag enorm pijn begon te doen (ik had het op kerstavond nochtans, met het oog op het BK, heel sober gehouden) 's Avonds loog de koortsthermometer er niet om. Ondanks het feit dat ik bijna de hele tijd tussen Kerst en het BK in bed doorbracht stond ik toch nog heel slap aan de start van het BK op zaterdag. Mijn 500m was een ramp, in een tijd van 45.18. Voor de 3000m kon ik me toch wat oppeppen, ik kreeg zelfs tussen de twee afstanden door voor het eerst wat eten door mijn keel zonder me direct slecht te voelen.  De 3000 leverde dus een derde plaats op in een nochtans heel matige tijd van 4.50.03, wat tien seconden trager is dan mijn PR.

Op zondagochtend (alhoewel, 11u30 kan je niet echt meer ochtend noemen) voelde ik me beter hoewel ik na het eten toch weer even moest gaan liggen. Ik stond 4e in het klassement en was erop gebrand om hier een 3e plaats van te maken en het brons mee naar huis te nemen. Hopelijk konden de benen het waar maken. In de 1500 m eindigde ik met een tijd van 2.15.21 al voor mijn concurrent voor brons Pat Vanroelen. Ik moest in de afsluitende afstand, de 5000m, nog een 8-tal seconden winnen op hem. Normaalgezien geen probleem, aangezien ik er vorig jaar 15 won. Nonkel (coach) Dirk had eens uitgerekend welke rondetijden ik ongeveer moest rijden om onder de 8 minuten te duiken (het zat me nog steeds hoog dat dit vorig jaar net niet lukte) Ik kon me tijdens de 5000m houden aan dit schema en eindigde in een tijd van 7.54.26. Een dikke 8 seconden sneller dan vorig jaar, dus een PR, en ruim genoeg voor brons.

Met als eindbalans 4 bronzen medailles: 1500, 3000, 5000 en allround, mag een mens niet ontevreden zijn. Toch zit er een beetje een wrang gevoel aan, aangezien ik weet dat de tijden veel sneller moeten kunnen. Hopelijk krijgen we hier later in het seizoen nog eens de kans toe.