Overwinning in Breda

31-01-2009 08:38

Gisteren stond de voorlaatste marathon voor de regiocompetitie op het programma in Breda. Opnieuw een marathon die om 23u 's avonds start, dus een zwaar avondje. Tijdens het losfietsen had ik gevoeld dat ik goede benen had, maar tijdens het inlopen voelden de benen weer wat minder. Een beetje twijfel dus.

Op het ijs ging het wel goed. Na een paar rondjes om in het ritme te komen ging ik even aan de boom schudden. Ik kreeg Bastiaan Geurts mee in m'n zog, maar die wou of kon niet overnemen. Daarom besloot ik toen het peloton in zicht was, en ik bijna een ronde had genomen nog wat te versnellen. Met resultaat. Bastiaan moest zich laten terug zakken in het peloton en ik was de enige in wedstrijd met 1 ronde voorsprong.

Met nog een 25-tal (van de 60) ronden te gaan sprong Yordi Martens weg. Yordi is een talentvolle jonge schaatser dus ik wist dat ik die niet zomaar mocht laten rijden. We reden samen verder weg van het peloton. Toen we een halve ronde voorsprong hadden zat Yordi er een beetje door. Ik nam hem dus op sleeptouw voor de andere halve ronde en zo had ik 2 ronden voorsprong, en Yordi eentje.

Het is zo in schaatswedstrijden dat renners met rondes achterstand eerder afsprinten. Ik mocht dus helemaal alleen het laatste rondje rijden, een ererondje als het ware.

Dankzij deze uitslag zal ik nu zo goed als zeker volgende week in Geleen ook de regiocompetitie winnend afsluiten. Leuk extraatje.

Vooral leuk was dat ik vrij zwaar getraind had de voorbije weken, en toch na een tweetal rustiger dagen me direct vrij sterk voelde. Ik kon ook lang de hoge hartslagen volhouden zonder echt helemaal kapot te gaan.