Sneek, the day after :-)

29-08-2009 20:39

 Op vrijdagavond waren Helena en ik al vertrokken richting Friesland. We waren uitgenodigd op het huwelijksfeest van Jort Van Zutphen en Anja, en daar wilden we natuurlijk bij zijn. De wedstrijd in Sneek was veranderd van klassementswedstrijd naar Open wedstrijd, en ik had me voorgenomen vooral te genieten van het feest. Voor de wedstrijd op zaterdag zou ik dan wel zien hoe ik het er vanaf bracht. Het feest was super, het was 3u30 toen we ons bed zagen, en het opstaan op zaterdag deed wel wat pijn. Het lekkere en gezellige ontbijt zorgde ervoor dat we de dag konden inzetten zoals de vorige geëindigd was: relaxed (maar moe)

In Sneek regende het, en het waaide ook hard. Gelukkig werd het droger naar ons startuur toe. Na het ererondje van Jort (met blikjes!!) was de baan al zo goed als droog. Op het snelle rondje werd er direct in gevlogen. Na de eerste schermutselingen viel het even stil en besloot ik mijn kans te wagen. Ik viel aan en kreeg direct enkele toppers mee (Ferre Spruyt, Arjan Smit, Ted Ooijevaar,...) We reden goed door en reden verder van het peloton weg. Na een 5tal km  met deze kopgroep was er een premiesprint. Aangezien ik net van kop kwam besloot ik mee te sprinten. Ik werd derde, maar in de wirwar van renners die moesten lossen en een achtervolgend groepje dat kwam aansluiten moest ik het groepje laten gaan toen Arjan Smit op kop ging sleuren.

Ik liet me uitzakken in het peloton, en moest toch even recupereren van de inspanning. De kopgroep die ik moest laten gaan bleek uiteindelijk de beslissende te zijn.

In het peloton werd er heel onregelmatig gereden, en ik recupereerde goed, dus ik besloot met nog een goeie 10km te gaan mijn kans te gaan en ik viel opnieuw aan. Ik reed alleen weg van het peloton en kon mijn voorsprong uitbouwen. Met nog 5km te gaan kwamen Pim Schipper en Maarten Swings aansluiten. In de voorlaatste ronde trok ik vol door en kon ik Sjaak Schipper losrijden. Swings bleef echter in mijn wiel en kon me moeiteloos kloppen in de eindsprint met ons twee (ook te verwachten, als Europees kampioen ploegkoers)

Ik werd dus uiteindelijk 12e, wat een super resultaat is, en waar ik enorm mee tevreden ben, gezien de manier waarop ik deze plaats behaalde.

Misschien moet ik vaker eens naar een feestje gaan voor de wedstrijd. :-)

Klik hier voor de uitslagen.

    Foto's met dank aan Tims Imaging