Trainen in de winter.

29-11-2008 21:13

Als schaatser is het niet altijd evident om de hele winter door de trainingen vol te houden. Elke dag naar Breda rijden om te schaatsen zou het ideale zijn, maar dit is praktisch niet realiseerbaar, dus behelpen we met diverse alternatieve trainingen. Veelal gaan deze trainingen door op de fiets. Dan heb je twee keuzes. Thuiskomen zoals op onderstaande foto's.

De tweede keuze is een iets saaiere keuze: trainen op de rollen. Dit is iets wat ik echt niet graag doe. Ik moet in zo'n training dus genoeg afwisseling voorzien (in blokjes trainen, of afwisselend met krachtoefeningen) om deze lang genoeg vol te houden. Voor TV kan je dit alles ook net iets langer volhouden.

Een manier om de schaatshouding en zijwaartse afzet te oefenen is schaatsplanktraining. Dit ziet er heel makkelijk uit, maar is heel belastend voor de spieren. Zo'n training combineer ik ook altijd met andere krachtoefeningen, buikspieroefeningen,... Dat het niet altijd makkelijk is kan je zien aan het tweede filmpje.

 

 

Nog even vermelden dat ik de wedstrijd van gisteren aan mij liet voorbij gaan. De wedstrijd werd gereden om 23u in Breda, maar aangezien ik door een vrij hectische week op school heel moe was leek het me slimmer om niet te gaan. De wedstrijd telde toch niet mee voor het klassement. Deze ochtend heb ik een VTT gereden met de crossfiets, en ik heb er enorm van genoten. Het was efkes lastig, maar achteraf gezien is het goed geweest om niet richting Breda te rijden. Ik heb hierdoor nu al veel zin om op 13 december in Geleen hard te schaatsen.